نظرات کاربران :

استعلام قیمت این محصول

تماس جهت استعلام قیمت و ثبت سفارش

لامپ UV

از روش های موثر و کارآمد ضد عفونی کننده آب، سیستم اشعه ماورا بنفش (Ultraviolet) است که می تواند کاربردهای مختلف تصفیه آب آشامیدنی خانگی تا تصفیه آب صنعتی و ضدعفونی کردن منابع آب شهرها و تصفیه فاضلاب صنعتی داشته باشد.در این سیستم، میکروب های داخل آب به میزان مناسب در معرض نور UV قرار می گیرند و به طور کامل از بین می روند.

سیستم ضد عفونی آب با لامپ UV، یک روش مقرون به صرفه و ایمن شناخته شده است و از این فناوری می توان برای از بین بردن TOC و تخریب ازن نیز استفاده کرد. اگر می خواهید درباره سیستم ضدعفونی آب با لامپ UV اطلاعات بیشتری به دست آورید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بررسی سیستم ضد عفونی کننده UV

در تکنولوژی ضد عفونی کننده آب با UV، از نور ماورا فرابنفش با طول موج 253.7 نانومتر برای از بین بردن میکروب ها، باکتری ها، ویروس ها، کپک ها، جلبک ها و سایر میکروارگانیسم ها استفاده می شود. این فناوری DNA میکروارگانیسم ها را از بین می برد تا قادر به رشد بیشتر نباشند.

استفاده از سیستم UV برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی، ضدعفونی کردن آب فراوری، ضدعفونی کردن فاضلاب و ضدعفونی کردن آب سطحی رایج است ضمن اینکه این فناوری برای از بین بردن TOC و تخریب ازن نیز کاربرد دارد.

از دستگاه ضد عفونی کننده UV در بسیاری از مراکز از جمله بیمارستان ها، مطب ها و کلینیک ها و کارخانه ها استفاده می شود.

نحوه کار دستگاه ضد عفونی و گندزدایی UV

در دستگاه ضدعفونی کننده UV، اشعه ماورا بنفش با نفوذ در میکروارگانیسم ها و از بردن DNA شان، آنها را نابود می کند. احتمالا می دانید که نقش مهم در عملکرد میکروارگانیسم ها را DNA به عهده دارد که با تخریب آن، از تولید مثل، فعالیت و تکثیر میکروارگانیسم جلوگیری می شود.

هیچ گونه باکتری، ویروس و کپک آب در معرض نور UV زنده نمی مانند و به همین دلیل سیستم ضد عفونی کننده UV بهترین راه حل برای عقیم سازی آب محسوب می شود.

انواع لامپ UV

لامپ UV در دو دسته فشار پایین و فشار متوسط موجود است که با توجه به اینکه سیستم ضد عفونی کننده قرار است برای چه آبی استفاده شود، می توان از یکی از لامپ ها در سیستم استفاده کرد.

لامپ های UV فشار پایین (Low-Pressure)

لامپ UV فشار پایین می تواند نور اشعه ماوراء بنفش را در بازه محدودی از طول موج حدود 190 تا 254 نانومتر تولید کند و دمای کارکرد این نوع لامپ حدود 60 درجه سانتی گراد می باشد.

طول موج 254 لامپ UV فشار پایین برای تخریب کلرامین در آب استخر ها، طول موج مناسبی است و این میزان طول موج هیچ تاثیر منفی روی کلر آزاد ندارد.

دو مزیت عدم تخریب کلر آزاد موجود در آب و همچنین دمای پایین کاری لامپ UV فشار پایین، استفاده از آن را در بسیاری از سیستم های ضدعفونی کننده آب آشامیدنی و استخرها، رایج کرده است.

لامپ های UV فشار متوسط (Medium-Pressure)

طول موج اشعه ماورا بنفش لامپ های UV فشار متوسط از 254 نانومتر تا بالاتر از 600 نانومتر است. لامپ یووی فشار متوسط کاربردهای صنعتی دارد، اشعه ماوراء بنفش در این بازه طول موج قادر است بر روی بسیاری از مواد شیمیایی موجود در آب همچون کلر تاثیر بگذارد.

میزان تاثیر سیستم UV برای ضدعفونی آب

گندزدایی آب با کمک اشعه فرابنفش در اواسط دهه 1980 به عنوان بهترین فناوری انتخاب شد. این روش در بسیاری از موارد تاثیرگذاری خوبی دارد اما بازدهی آن تحت تاثیر عوامل زیر می باشد :

  • ویژگی ‌های آب و فاضلاب از جمله میزان آلایندگی، کدورت آب، شرایط محیطی و …
  • شدت تابش فرابنفش و طول موج استفاده شده
  • مدت زمان قرارگیری میکروارگانیسم ‌ها در معرض تابش اشعه فرابنفش

شایان ذکر است که هر چه میزان آلایندگی، کدورت، آهن، هیومیک اسید و فولیک اسید موجود در آب کمتر باشد، بازدهی سیستم UV بهتر خواهد بود. بنابراین توصیه می شود برای عملکرد بهتر و بازدهی بیشتر سیستم، قبل از ورود آب به دستگاه، از فیلترهای شنی، فیلتر الیافی و سختی گیرهای رزینی استفاده کنید.

مزایای استفاده از لامپ UV

به کارگیری دستگاه ضد عفونی آب UV به نسبت روش های قدیمی تر مانند کلرزنی، مزایایی دارد که در این بخش بررسی خواهیم کرد :

با انتخاب دستگاه ضدعفونی کننده آب UV با سایز مناسب، درصد بالایی از میکروارگانیسم های موجود در آب حذف می شوند. اشعه یو وی در مقایسه با کلر انواع بیشتری از ویروس ها و میکروب ها را از بین می برد.

دستگاه ضدعفونی کننده UV با برق کار می کند و هزینه استفاده پایینی دارد. همچنین لامپ های دستگاه حداکثر هر یک سال یکبار نیاز به تعویض دارند.

سیستم ضد عفونی کننده آب UV هیچ ماده شیمیایی به آب اضافه نمی کند پس نگران تزریق ترکیبات جانبی مضر در این دستگاه نباشید.

سیستم ضدعفونی کننده UV تغییری در طعم، بو و ظاهر آب ایجاد نمی کند و باعث کدورت و تیرگی آب نمی شود.

ضدعفونی کردن آب با دستگاه UV در زمانی سریع انجام می شود و آب به سرعت پس از عبور از دستگاه ضدعفونی قابل مصرف خواهد بود بر خلاف سیستم کلر زنی که برای ضد عفونی کردن آب پس از اضافه شدن کلر نیاز به مخزن ذخیره دارد.

نصب دستگاه UV آسان است و عملکرد آن نیز به صورت خودکار می باشد. استفاده از این دستگاه نیاز به اپراتور هم ندارد.

در ساخت دستگاه UV ضد عفونی کننده آب، قطعات متحرک استفاده نشده است و هیچ ماده شیمیایی هم نیاز ندارد به همین دلیل هزینه تعمیرات و نگهداری پایینی دارد و فقط هر سال باید هزینه تعویض لامپ و تمیز کردن شیشه کوارتز آن انجام شود.

اگر از دستگاه تصفیه کننده آب استفاده می کنید، سیستم ضد عفونی آب UV می تواند به عنوان ضد عفونی کننده نهایی، پس از تمامی آنها استفاده شود.

دستگاه ضد عفونی آب UV به نسبت دستگاه های دارای کارکرد مشابه، اندازه کوچک تری دارد و فضای زیادی را اشغال نمی کند.

مقایسه کلر با لامپ UV

در مقایسه سیستم ضدعفونی آب UV با سیستم کلرزنی، می توانیم موارد زیر را برشماریم :

  • کلر با غلظت بالاتر از حد مجاز می تواند خطرآفرین باشد.
  • تنظیم اصولی دوز کلر مصرفی برای ضد عفونی موثر آب با استفاده از دستگاه های اندازه گیری گران قیمت امکان پذیر است که هزینه استفاده از سیستم را بالا می برد.
  • کلر ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود.
  • سیستم کلر زنی برای ضدعفونی کردن آب نیاز به حداقل نیم ساعت زمان دارد در حالی که سیستم UV در زمانی سریع آب را ضدعفونی می کند.
  • نشت گاز کلر خطرناک است به همین دلیل نیاز به مراقبت دارد.
  • کلر باعث آلودگی محیط زیست می شود.
  • کلر در تسریع فرایند زنگ زدگی نقش دارد.
  • سیستم UV به طور مستیقم در مسیر لوله آب نصب می شود و نیازی به لوله کشی آن و اشغال فضای اضافی نیست.
  • مصرف برق دستگاه UV کمتر است.
  • اشعه UV تغییری در خواص فیزیکی و شیمیایی آب ایجاد نمی کند.

در کل با توجه به موارد فوق می توانیم بگوییم که استفاده از سیستم ضد عفونی کننده آب UV به سیستم کلر برتری دارد.

اجزای اصلی دستگاه ضد عفونی آب یو وی

دستگاه ضد عفونی کننده آب یو وی به طور کلی شامل یک بدنه است که معمولا از جنس استنلس استیل یا پلیمر می باشد داخل دستگاه هم یک شیشه کوارتز مخصوص به عنوان محافظ لامپ قرار گرفته است.

آب از یک طرف دستگاه وارد می شود و پس از عبور از شیشه کوارتز، از سمت دیگر خارج می شود. شیشه کوارتز کاملا شفاف می باشد و اجازه عبور کامل اشعه ماروا بنفش برای رسیدن به آب را می دهد.

  • اتصالات آب ورودی و خروجی که روی بدنه دستگاه قرار دارند
  • بدنه دستگاه با جنس استنلس استیل
  • لامپ یووی به عنوان بخش اصلی دستگاه است و تابش اشعه از این لامپ باعث ضدعفونی آب می‌شود.
  • شیشه کوارتز همراه با دو عدد اورینگ که محافظ لامپ است.
  • درپوش دستگاه برای باز و بسته کردن در زمان تعویض لامپ و یا شیشه کوارتز در دو قسمت دستگاه
  • پایه های نگهدارنده که یا به صورت نصب شده روی دستگاه و یا جداگانه هستند
  • ترانس و بالاست تنظیم کننده جریان برق و چراغ نمایشگر وضعیت کار لامپ
  • تابلوی کنترلی و تایمر هم اگر مشتری بخواهد، روی دستگاه نصب می شود. با استفاده از این تابلو می توان وضعیت کارکرد دستگاه را بررسی کرد و از مدت زمان باقی مانده عمر لامپ اطلاع یافت.

محل نصب دستگاه ضدعفونی کننده اشعه ماوراء بنفش

برای نصب و قرار دادن دستگاه ضد عفونی کننده یو وی باید محل مناسبی را انتخاب کنید زیرا آب خروجی از دستگاه در صورت ورود هر نوع آلودگی، از حالت ضد عفونی شده خارج می شود.

به همین دلیل مهم است که دستگاه ضدعفونی آب یو وی در محل مصرف قرار بگیرد و اگر در سیستم تصفیه آب خود چندین دستگاه دیگر هم استفاده کرده اید، دستگاه یو وی باید پس از این دستگاه ها جانمایی شود.

کدام میکروارگانیسم ها با اشعه فرابنفش از بین می روند

بعضی از میکروارگانیسم های بیماری زای آب که توسط سیستم ضدعفونی UV از بین می روند، عبارتند از :

  • اشرشیا کلیفرم (E Coli)

باکتری اشرشیا کلیفرم در روده گاو زندگی می کند که می تواند توسط پساپ یا سیلاب ها از مناطق کشاورزی و دامی به منابع آبی راه پیدا کند. این باکتری در صورت ورود به بدن انسان باعث ناراحتی دستگاه گوارش می شود اما با استفاده از دستگاه UV می توان آن را از بین برد.

  • کریپتوسپوریدیوم (Cryptosporidium)

کریپتوسپوریدیوم نوعی انگل است که باعث اسهال در افراد می شود. پوسته خارجی این انگل به دلیل آنکه غیرقابل نفوذ است، در برابر کلر مقاوم می باشد اما با سیستم ضد عفونی آب یو وی می توان آن را از آب حذف کرد.

  • ژیاردیا (Giardia)

ژیاردیا مشابه با کریپتوسپوریدیوم، انگلی میکروسکوپی می باشد که اگر وارد بدن شود، باعث ناراحتی و اسهال شدید می شود. این میکروارگانیسم به دلیل آنکه پوسته بیرونی مقاومی دارد، با استفاده از کلر از بین نمی رود ولی اشعه ماورا بنفش قادر به حذف آن می باشد.

کاربردهای صنعتی سیستم ضد عفونی آب

در این بخش به بررسی کاربردهای دستگاه ضد عفونی کننده UV می پردازیم :

صنایع غذایی و نوشیدنی

سیستم ضد عفونی کننده آب یو وی در صنایع غذایی و نوشیدنی استفاده می شود و می تواند آب با کیفیتی را برای مصرف در این صنایع تامین کند.

صنایع زیست دارویی

از دستگاه ضد عفونی آب یو وی در صنعت زیست دارویی هم استفاده می شود. آب مورد استفاده در این صنعت نباید دارای مواد شیمیایی همچون کلر، ازن و سایر عوامل بیماری زا باشد

مواد آرایشی و بهداشتی

برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از آب فاقد میکروارگانیسم استفاده می شود تا کیفیت و ماندگاری مواد آرایشی افزایش یابد. دستگاه یو وی با عقیم سازی میکروارگانیسم های آب، در این صنعت هم آب مورد نیاز را تامین می کند.

تهیه آب آشامیدنی با دستگاه ضدعفونی uv

سیستم ضد عفونی کننده آب یو وی یک دستگاه مطمئن و اقتصادی برای تامین آب آشامیدنی و بدون میکروب در محل کار یا منزل شماست.

استفاده مجدد از پساب

برای صرفه جویی در مصرف آب و مقابله با کمبود مشکلات آب، می توان از دستگاه ضد عفونی و گندزدایی UV برای تصفیه آب فاضلاب در مرحله سوم استفاده کرد. سیستم ماورا بنفش قادر است آب فاصلاب ها را ضدعفونی کند و از این آب برای باغبانی، کشاورزی و شستشو استفاده نمود.

استفاده از دستگاه ضدعفونی آب با اشعه uv در استخرها

در استخر ها برای تمیز و ضدعفونی کردن آب از کلر استفاده می شود اما ممکن است کلر با سایر مواد آلی، ماده شیمیایی جدید و مضر ایجاد کند در حالی که سیستم UV یک روش ایمن برای ضد عفونی استخر شناخته می شود.

از مزیت های اصلی دستگاه ضد عفونی کننده آب یو وی در استخر این است که کل فضای استخر را به صورت 360 درجه پوشش می دهد. همچنین دارای تنظیم ساعت و تایمر است تا بتوان عملکرد دستگاه را به طور اتوماتیک تنظیم کرد.

این دستگاه مدل های مختلفی دارد که با در نظر گرفتن متراژ استخر و میزان آب، می توان یکی از مدل ها را خرید. بعضی از دستگاه ها دارای یک لامپ و بعضی دیگر دارای سه لامپ هستند که مدل های با تعداد لامپ بیشتر مناسب برای استخرهای بزرگ تر می باشند.

علاوه بر موارد فوق، دستگاه ضد عفونی کننده آب یو وی می تواند در پارک های آبی و سرسره های آبی، آکواریوم ها و حوضچه های نگهداری و پرورش ماهی، نوشابه سازی و آب های بسته بندی صنایع غذایی و لبنی، مزارع پرورش مرغ و شترمرغ و …. نیز استفاده شود.

قیمت و خرید سیستم ضد عفونی کننده آب

در پایان اگر قصد خرید دستگاه ضد عفونی کننده آب یو وی را دارید، می توانید با شرکت پی آب پالیز ارتباط برقرار نمایید.

قیمت این دستگاه با در نظر داشتن مواردی همچون تعداد لامپ های استفاده شده، نوع لامپ ها، جنس بدنه دستگاه، ظرفیت و ابعاد و … تعیین می شود که تیم مهندسی ما پس از بررسی نیاز شما از دستگاه، مدل مناسب را معرفی کرده و قیمت آن را به اطلاع شما می رساند.

سوالات متداول

سیستم ضدعفونی آب با لامپ UV چگونه کار می کند؟

در سیستم ضد عفونی کننده آب با لامپ UV، آب از یک سمت دستگاه وارد می شود و با عبور از مقابل لامپ های UV، تمام میکروارگانیسم های بیماری زای خود را از دست می دهد. سپس آب سالم از سمت دیگر دستگاه خارج شده و قابل مصرف می باشد.

کدام میکروارگانیسم ها با لامپ UV از بین می روند؟

بعضی از میکروارگانیسم های بیماری زای آب مانند باکتری اشرشیا کلیفرم (E Coli) ، انگل کریپتوسپوریدیوم (Cryptosporidium) و انگل ژیاردیا (Giardia) از بین می روند.

به اشتراک بگذارید

محصولات دیگر

دیدگاه ها و نظرات

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای